رژيم کتوژنیک چیست و نمونه رژیم کتو
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

رژیم کتوژنیک (یا رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و دارای چربی بالا است که مزایای سلامتی زیادی دارد. در واقع، بیش از 20 مطالعه نشان می دهد که این نوع رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت شما کمک کند. رژیم های غذایی کتوژنیک حتی ممکن است در برابر دیابت، سرطان،صرع و بیماری آلزایمر نیز مفید باشد. در اینجا راهنمای کامل برای افراد مبتدی در خصوص رژیم غذایی کتو ذکر شده است.


ژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالا است که شباهت زیادی به رژیم های اتکینز و رژیم های دارای کربوهیدرات کم دارد. این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. این کاهش کربوهیدرات بدن شما را به یک وضعیت متابولیک تبدیل می کند که کتوز نام دارد.

هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما در سوزاندن چربی برای انرژی بسیار موثر عمل می کند. همچنین چربی را به کتون ها در کبد تبدیل می کند که می تواند برای مغز انرژی تامین کند. رژیم های کتوژنیک می توانند باعث کاهش شدید قند خون و میزان انسولین شوند. این مسئله همراه با افزایش کتون ها، دارای مزایای سلامتی فراوانی است.

خلاصه: رژیم کتو یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا است. این رژیم میزان قند خون و انسولین را کاهش می دهد و متابولیسم بدن را از کربوهیدرات ها دور کرده و به چربی ها و کتون ها نزدیک می کند.

انواع مختلف رژیم های کتو

چند نسخه مختلف از رژیم غذایی کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

1- رژیم استاندارد کتوژنیک (SKD):

این رژیم دارای کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است. این رژیم به طور معمول شامل 75٪ چربی، 20% پروتئین و تنها 5٪ کربوهیدرات است.

2-  رژیم کتوژنیک سیکلی (CKD) :

این رژیم شامل دوره هایی از موادغذایی با کربوهیدرات بالاتر از قبیل 5 روز کتوژنیک و 2 روز کربوهیدرات بالا است.

3- رژیم غذایی هدفمند کتوژنیک (TKD) :

این رژیم غذایی شما را قادر می سازد تا کربوهیدرات را در طول تمرینات اضافه کنید.

4- رژیم غذایی کتوژنیک با پروتئین بالا:

این رژیم مشابه رژیم استاندارد کتوژنیک است، اما پروتئین بیشتری دارد. این نسبت اغلب 60٪ چربی، 35٪ پروتئین و 5٪ کربوهیدرات است.

با این حال، تنها رژیم های کتوژنیک استاندارد و پروتئین بالا خیلی مورد مطالعه قرار گرفته اند. رژیم های هدفمند و سیکلی روش های پیشرفته تری هستند و در درجه اول توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند. اطلاعات موجود در این مقاله عمدتا در مورد رژیم استاندارد کتوژنیک (SKD) کاربرد دارد، اگر چه بسیاری از اصول برای نسخه های دیگر نیز صادق می باشد.

خلاصه: چند نسخه مختلف از رژیم کتو وجود دارد. در خصوص نسخه استاندارد (SKD) بیشترین تحقیق انجام شده است و از سایر نسخه ها بیشتر توصیه شده است.  

ادامه در لینک زیر 

رژیم کتوژنیک





:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: